X
GO
     

Høydepunkter

 

År 1550 - En unik mann og en unik utfordring

 

Et columbi egg er en enkel løsning på et tilsynelatende innviklet problem. At en oppgave kan synes uløselig, men når geniet først har løst den, finner alle at det er en ganske enkel sak.

Anekdoten tilskrives først Columbus, men stammer visstnok fra den italienske arkitekten Brunelleschi. Senere er historien med egget blitt tillagt Christoffer Columbus. Han skal ha gjort det samme i et selskap der flere tvilte på at han hadde vært i Amerika. Han fikk egget til å stå ved å trykke det flatt i den ene enden, og sa at selv om løsningen var enkel, så gjaldt det å være den som kom på den.

 
 
 

Columbi Micro ble stiftet 4 mars 1986 og startet i Moss 15 juni samme år. Gründerne som startet opp var daglig leder og iniativtager Einar Øien samt "ungvalpene" Jens Erik Mjølnerød og Øyvind Flaten.  Første kontor var i Storgaten 26 i Moss.

 
 
Programmering / 1986

Programmering, spesialutvikling og standardsystemer

 

De første årene var det mye fokus på skreddersom for både enkeltstående kunder og bransjeløsninger. Ved bruk av Turbo Pascal og Dataflex lagde vi mange løsninger som ble benyttet i mange år. Renholdsplaner var et standardsystem vi leverte til bort i mot 20 renholdsbedrifter i hele Norge. Programmering var vår hovedvisjon i de første årene.

 
 
 
Kurs & Opplæring / 1987

EDB-skolen, et eventyrlig opplæringstilbud

 

I en periode tidlig etter oppstart fikk vi kontrakt på å drive IT skole i Moss. Rettere sagt EDB skolen som var en landsdekkende franchisekonsept. Vi engasjerte eksterne lærere samt bidro selv med IT opplæring og tilbød studium i forskjellige fagområder. Både Økonomi, Markedsføring, Sekretær, kontorfag og IT var studieretninger man kunne ta på dag- eller kveldstid. Alle skulle lære IT på slutten av 80-tallet og klassene var ofte fulltegnet.

Wordstar var tekstbehandlingsprogrammet som ble benyttet den gang, før WordPerfect og senere Word gjorde sin entre. På bildet vår første daglige leder og hovedgründer, Einar Øien.

 
 
50-pack's av PC'er / 92

Prisras på PC muliggjorde PC til folket.

 

Til å begynne med kostet en PC en "formue", minst 20.000,- til 40.000,- for en enkel PC var helt vanlig. Skulle man ha litt kraft og kvalitet måtte man gjerne opp i 80.000,-. laserskriver 25.000,-, tegneprogram (Autocad) 42.000,- osv.

Så lanserte IBM "folkePC'en" IBM PS2, en modell vi som forhandlere måtte kjøpe inn i 50 Pack's for å få en gunstig pris og marginene sank.....

 
 
Visma / 96

Økonomisystemer med tilpasninger for kunden

 

Etterhvert kunne vi levere økonomisystemer hvor det var en høy grad av tilpasningsmuligheter for kunden. Visma ble etablert i 1996 gjennom en fusjon av Multisoft AS, SpecTec ASA og Dovre. Visma Business ble ganske raskt en "hit" og det var en ny verden for oss med tanke på å kunne legge til rette for fleksible løsninger. Ikke alle kundene synes det var like lett alltid fra å gå over fra enkle DOS system til Windowsbaserte løsninger fra Visma. Og Visma begynte å kjøpe opp konkurrenter: Compact, Micro80, PC-systemer, Mamut, DI systemer, Huldt&LIllevik m.fl.

 
 
Idrettsfirma / 2005

.

 

Med et stort fokus på idrett gjennom alle år, var det morsomt å stille på åpningen av den nye Svinesundsbroen 11. juni 2005. Ansatte stilte i nye drakter for anledningen og alle fullførte i fin stil. Gjennom årene har mange av de ansatte vært engasjert i idrett, noe vi tror har vært med å gi et bedre "overskudd" i den daglige drift.

 
 
En gründer gir seg / 2010

Einar Øien gir seg etter 26 år i Columbi

 

Som hovedgründer tilbake fra 1985 / 86 gir Einar Øien seg i firmaet i 2010. Jens Erik Mjølnerød som også var med på oppstarten sitter ved roret og fører stafettpinnen videre.

 
 
Cloud løsninger / 2015

Software løsninger som ligger i "skyen".

 

Utvikling av programvare går nå i retning av at løsningen ligger i skyen (cloud) og at brukeren kun logger seg på en nettadresse. Med utstrakt bruk av enheter som mobiltelefon / nettbrett tilgjengeliggjøres programvaren for svært mange brukere. Det blir større grad av abonnementsløsninger og kunden slipper de store engangsinvesteringene. For Columbi er det viktig å bygge opp kompetanse og en organisasjonsstruktur som er tilpasset de "nye tidene"

 
 
Nye Columbi / 2016

Ny navneprofil og ny logo

 

Vi feiret 30 år den 15 juni og i den anledning markerte vi en profilendring med ny logo, nye hjemmesider og at vi skal bruke navnet Columbi i vår markedsføring og profilering. Micro blir tonet ned og finnes kun i vårt offesielle firmanavn"