X
GO
               
Update 2018: Digitalisering, effektivisering og kostnadsbesparelse

Update 2018: Digitalisering, effektivisering og kostnadsbesparelse

Skytjenester gjør livet enkelt for bedrifter og deres ansatte, og sparer både tid og penger. Fagseminaret Update 2018 satt fokus på fremtidens skybase...
Digital Index 2018 – Norge sakker akterut

Digital Index 2018 – Norge sakker akterut

Norge holder ikke samme digitaliseringstakt som våre naboland, og er forbigått av Sverige både på Visma sin digitale index og EU sin digitale Index. T...
Columbi løfter idretts-Norge opp i skyen

Columbi løfter idretts-Norge opp i skyen

Norges Idrettsforbund (NIF), Idrettens Regnskapskontor og alle særforbund og særkretser skal opp i skyen med Visma.net og Columbi. – Vi skal få en me...
Columbi dobler antall ansatte – vil være best på skyløsninger

Columbi dobler antall ansatte – vil være best på skyløsninger

Columbi er i sterk vekst og har nesten doblet arbeidsstokken i løpet av de siste 12 månedene. Dette inkluderer blant annet et oppkjøp av et regnskapsb...
En kunde av Columbi kan revolusjonere helsevesenet

En kunde av Columbi kan revolusjonere helsevesenet

Vet du hva som er linken mellom Columbi Micro, 600 høner og en væske som skal påvise ulike sykdommer når de testes mot blod på sykehus og laboratorier...
Bransjenytt, Seminarer og kampanjer
03

Update 2018: Digitalisering, effektivisering og kostnadsbesparelse

Publisert

Columbi Micro AS arrangerte sammen med Datatjenesten, Datalink, Wican Data og Visma Software fagseminar på Quality Hotel Sarpsborg 29. november. Deltagerne var kunder og vismabrukere.

Spar tid og penger med digitalisering

I Europa ligger Norge på 3. plass (etter Sverige og Nederland) på digital modenhet. Ser vi så nærmere på tallene, viser de at under femti prosent sender og mottar faktura digitalt her til lands. Når vi så sender totalt 500 millioner fakturaer i året gir dette et stort forbedringspotensiale. På landsbasis kan vi årlig spare 27 millioner om alle går over til å sende og motta faktura digitalt. Og det er jo mye enklere.

- Bedrifter kan spare mye tid på at alle registrerer reiser, utlegg, timer, ferie og fravær på mobil, forklarte Torstein Stølan, som jobber med salg innenfor HRM-området i Visma Software AS.

 

Enklere og flere muligheter med Payroll

Etter mange år med Huldt&Lillevik, gikk Columbi Micro AS selv over til Visma Payroll for et drøyt år siden.

- Vi har vært veldig fornøyd med Huldt&Lillevik i alle årene vi har benyttet oss av det, det vil jeg gjerne understreke. Men Payroll gir oss nå flere muligheter til å dekke behov kundene våre har etterspurt i lang tid. Det er enkelt i bruk, har en ryddig dialog med Altinn, gir enkle og gode rapporter og integreres sømløst med andre systemer, kunne Jens Erik Mjølnerød, daglig leder i Colombi Micro AS, fortelle.

Mjølnerød oppfordret samtidig til å ta kontakt om andre ønsket å gjøre det samme byttet.

 

Myk overgang til skyen

Flere av Vismas skytjenester ble gjennomgått og vist i praksis i løpet av formiddagen, før Jørn Fjeldvik i Datatjenesten rundet av første del med å vise en trinnvis tilnærming til skyen, for de som ønsker det.

- Man kan fint ha lokalt installert programvare kombinert med løsninger i skyen; såkalte hybridløsninger. Sammen kan vi legge en plan for hvordan dette over tid skal over i skyen, og velge hvilke moduler som skal flyttes over først. Da får du en myk overgang.

 

Uformell prat med andre brukere

Seminar er et sted for faglig påfyll, mye av det skjer andre steder enn fra scenen.

- Seminaret var både bra og interessant, en fin måte å få med seg nyheter på. Vel så viktig var det å få prate uformelt med brukere fra andre bedrifter og høre om deres utfordringer. Med pauser og lunsj så ble det naturlige skifter og flere interessante samtaler. Det ga også en fin anledning til å bli bedre kjent med konsulentene i Columbi, var inntrykket Line Håkensen, økonomi- og administrasjonssjef i Moss Havn KF, satt igjen med.

Moss Havn er i en bransje som tradisjonelt ligger litt bak resten i digitalisering, men skiller seg ut ved å være langt fremme selv. Håkensen tiltrådte sin stilling så sent som september i år, og har nettopp som oppgave å forbedre, effektivisere og digitalisere bedriften enda mer.

 

Komme nærmere på konsulentene

Også Institutt for Journalistikk i Fredrikstad er opptatt av å følge med utviklingen og har vært i skyen lenge allerede, men er opptatt av jevnlig påfyll.

- Jeg følger med på nye ting som kommer og tar med meg det jeg får her. Prat i pausen med andre gir ideer for nye måter å kartlegge vår vei til å bli enda mer digitalisert. Det er ofte de små tipsene i hverdagen som er nyttig. Samtidig er det mer naturlig å spørre konsulentene om saker man kanskje ikke hadde tatt seg bryet med å ringe om, avsluttet Lars Brekke, økonomiansvarlig for Institutt for Journalistikk.

nyhetsarkiv
Søk i arkiv