Skybaserte ERP systemer, cloud ERP og API. Hva er det, og må vi bytte?
Skybasert ERP system / Cloud ERP
Et system man abonnerer på med pålogging på internett. Det kan dekke regnskap, logistikk, lønn og HR.
Vi går rett på sak og starter med å nevne de største fordelene ved å bytte system
- Kostnader knyttet til drift
- Sikkerhet
- Oppdatert programvare
- Tilgjengelighet
- Automatisering
Har dere gjort en kalkulering på hva deres eksisterende systemer koster?
Det er ikke alle som er klar over hva de faktiske kostnadene er, men det kan fort bli et interessant moment i en vurdering.
Visste du at du mest sannsynlig bruker et eller flere skybaserte systemer hjemme? Spotify, Netflix, Viaplay, TV2 Sumo osv fungerer på samme måte som et skybasert ERP system. For en sum i måneden får man tilgang til de tjenestene man ønsker.
Det som er verdt å notere seg med denne summen, er at dere slipper å tenke på servere, drift, oppgraderinger og andre bekymringer.
Det er likevel ikke aspektet rundt kostnad og priser som er det mest spektakulære rundt et skybasert ERP system. Det ligger en mye større «wow» faktor i tilgjengeligheten og automatiseringen av prosesser.
Så lenge du har tilgang til internett har du tilgang til systemet, og mange av sidene er dessuten tilpasset slik at det er oversiktlig på mobil og pad. Men det er ikke bare vi som skal ha tilgang til systemet – det er også andre systemer. Og da er det viktig med et godt API (mulighetene for andre systemer å «snakke med» ERP systemet).
Eksempel på bruk av API:
Vi har en nettbutikk hvor kunder kan bestille varer. Disse bestillingene kan automatisk bli opprettet som salgsordre i Visma.net ved at nettbutikken bruker API'et til å opprette salgsordren for oss.
Om vi bruker eksempelet over, kan vi kjapt se på hvordan automatiseringen av prosesser ville fungert i Visma.net ERP.
- En bestilling blir gjort i nettbutikken
- Bestillingen blir overført fra nettbutikken til Visma.net og opprettes som en salgsordre
- Salgsordren oppretter automatisk en leveranse til lageret
- Leveransen blir plukket, pakket og registrert av lagermedarbeideren
- Salgsordren blir fakturert automatisk med de varene som ble levert når lagermedarbeideren har registrert ut leveransen fra lageret
Vi velger selv hvor automatisert prosessen skal være, slik at vi hele tiden har full kontroll samtidig som vi slipper unødvendige oppgaver.
Når det kommer til den siste delen av spørsmålet i overskriften, “...må vi bytte?”, så er svaret helt enkelt nei. Men det er absolutt verdt å ta en vurdering. De største gevinstene ved et bytte er lavere driftskostnader og frigjøring av tid internt. Frigjøringen av tid betyr at dere kan bruke mer tid på å videreutvikle bedriften. Vi har enda til gode å treffe noen som ikke vil at bedriften skal vokse!
Om dere synes dette virker interessant og lurer på om dere har muligheter til å automatisere noen av deres prosesser, så synes jeg dere skal ta kontakt med oss. Har dere kaffe - så har vi tid 😊