Skybasert ERP system / Cloud ERP
Et system man abonnerer på med pålogging på internett. Det kan dekke regnskap, logistikk, lønn og HR.
Vi går rett på sak og starter med å nevne de største fordelene ved å bytte system
- Kostnader knyttet til drift
- Sikkerhet
- Oppdatert programvare
- Tilgjengelighet
- Automatisering
Har dere gjort en kalkulering på hva deres eksisterende systemer koster?
Det er ikke alle som er klar over hva de faktiske kostnadene er, men det kan fort bli et interessant moment i en vurdering.
Visste du at du mest sannsynlig bruker et eller flere skybaserte systemer hjemme? Spotify, Netflix, Viaplay, TV2 Sumo osv fungerer på samme måte som et skybasert ERP system. For en sum i måneden får man tilgang til de tjenestene man ønsker.
Det som er verdt å notere seg med denne summen, er at dere slipper å tenke på servere, drift, oppgraderinger og andre bekymringer.
Det er likevel ikke aspektet rundt kostnad og priser som er det mest spektakulære rundt et skybasert ERP system. Det ligger en mye større «wow» faktor i tilgjengeligheten og automatiseringen av prosesser.

Så lenge du har tilgang til internett har du tilgang til systemet, og mange av sidene er dessuten tilpasset slik at det er oversiktlig på mobil og pad. Men det er ikke bare vi som skal ha tilgang til systemet – det er også andre systemer. Og da er det viktig med et godt API (mulighetene for andre systemer å «snakke med» ERP systemet).
Eksempel på bruk av API:
Vi har en nettbutikk hvor kunder kan bestille varer. Disse bestillingene kan automatisk bli opprettet som salgsordre i Visma.net ved at nettbutikken bruker API'et til å opprette salgsordren for oss.
Om vi bruker eksempelet over, kan vi kjapt se på hvordan automatiseringen av prosesser ville fungert i Visma.net ERP.
- En bestilling blir gjort i nettbutikken
- Bestillingen blir overført fra nettbutikken til Visma.net og opprettes som en salgsordre
- Salgsordren oppretter automatisk en leveranse til lageret
- Leveransen blir plukket, pakket og registrert av lagermedarbeideren
- Salgsordren blir fakturert automatisk med de varene som ble levert når lagermedarbeideren har registrert ut leveransen fra lageret

Vi velger selv hvor automatisert prosessen skal være, slik at vi hele tiden har full kontroll samtidig som vi slipper unødvendige oppgaver.
Når det kommer til den siste delen av spørsmålet i overskriften, “...må vi bytte?”, så er svaret helt enkelt nei. Men det er absolutt verdt å ta en vurdering. De største gevinstene ved et bytte er lavere driftskostnader og frigjøring av tid internt. Frigjøringen av tid betyr at dere kan bruke mer tid på å videreutvikle bedriften. Vi har enda til gode å treffe noen som ikke vil at bedriften skal vokse!
Om dere synes dette virker interessant og lurer på om dere har muligheter til å automatisere noen av deres prosesser, så synes jeg dere skal ta kontakt med oss. Har dere kaffe - så har vi tid 😊
Annet Aktuelt

Columbi kjøper Nexius AS og styrker satsingen i Oslo
Columbi fortsetter vekstreisen – og denne uken markerer vi et viktig strategisk skritt videre: Vi har kjøpt opp Nexius AS og ønsker fire nye, dyktige kollegaer velkommen inn i Columbi-familien. I tillegg har vi ansatt vår aller første Head of PR and Communications. Med dette styrker vi vår posisjon i Oslo-regionen betydelig – både faglig og geografisk

Hedersprisen 2024: En hyllest til idrettens ildsjeler og utøvere
Columbi er stolte av å ha delt ut prisen "Årets utøver" under Hedersprisen 2024, arrangert av Moss Idrettsråd den 26. februar 2025. Vi er hovedsponsor av prisen «Årets utøver». Mina Korssund mottok prisen, som en anerkjennelse av hennes fremragende prestasjoner på idrettsarenaen.

Columbi er en Miljøfyrtårn-sertifisert bedrift med høyt fokus på bærekraft
Columbi er en Miljøfyrtårn-sertifisert bedrift med høyt fokus på bærekraft